Stratis chili barátok

Stratis chili barátok

A chili palántanevelés tapasztalai

2014. április 03. - Chillcelona

A palántanevelés változatos formáit tudtam az idén tesztelni. Az elültetett magok között volt frissen vásárolt, tavaly vásárolt (több forrásból) és saját szedett. Ültető közegnek használtam tőzeget és palántaföldet is. A magok egy részét áztattam, de nagyobb részét nem. És volt még egy variáció, éspedig az, hogy voltak magok, amelyeket fűtőtesten keltettem, másokat az ablakban.

Nem minden kombináció volt tudatos tervezés eredménye, de összességében néhány tanulságot levontam magamnak. Ami jónak (jobbnak) tűnik:

  • a magok egy napos áztatása 4-5 nappal is lerövidíti a kelést, ezért ajánlott. Volt egy sorozat, amelyiket két napig áztattam,de az már nem mutatott olyan jó kelési arányt, mivel ott előfordult, hogy egyik-másik mag ideig-óráig szárazra került
  • a tőzeges föld keltetésnek nem jött be, ezért inkább egy jó palántaföld a javasolt. Átültetésnél már jó lesz, szerintem a tőzeges föld.
  • a fűtőtesten egy virágláda tálcájába helyezett műanyag "cserepekbe" tömegesen ültetett magok keltek a legjobban (lásd a képet lentebb). Egy folpackkal letakartam, ameddig kibújtak, aztán feljebb kerültek az ablakba (lásd a másik képet). A nyurgulás már a kevés fény miatt van, de nincs hely lámpának. Ebből azt a következtetést vontam le, hogy nem hiába mondják, hogy fontos a meleg. A nem megfelelő hőmérséklet esetén számolni kell a hosszabb és ritkásabb keléssel. A virágtálca egyébként pont megfelelően tompította a fűtőtest melegét. A meleg március miatt azonban csak reggel és este ment a fűtés és ez kevés lehetett. Egyszer olvastam egy hüllőknek készített melegítő lapról, egy ilyen beszerzésén már gondolkodom egy ideje.
  • a szedett magok kiváló kelési arányt mutatnak, jobbat mint bármelyik bolti. Igaz számolni kell azzal, hogy nem biztos, hogy azt kapjuk, amit várunk, de biztos chili lesz és nem hagyma :). A drága amerikai magokat is lepipálták. Mindezek ellenére inkább technológiai hibáknak tulajdonítom a rossz kelést, ami elsősorban a nem megfelelő hőmérsékletet jelenti

DSC_6514.JPG

 

DSC_6515.JPG

Történt még egy kis baleset. Az egyik kis palántanevelő melegházamat leverték a fűtőtestről, ahol volt. Lassan majdnem két hete volt ott (tőzeges földben a magok), nemigen kelt semmi. Nem állt elég stabilan, csak idő kérdése volt mikor fordul le. Csak magamat tudtam hibáztatni, mert nem kellett volna odaraknom. Ennek a borulásnak az lett a következménye, hogy összekeveredtek a már kikelt palánták és a földgombocok a magokkal. Nem volt mit tenni, a már kikelt palántákat szétültettem (6 db), a maradék földet visszatuszkoltam és ment az ablakba. Azóta vagy 8 mag még kikelt, ami 50-55 elültetett maghoz viszonyítva nagyon kevés.Mindenesetre ezek a zsákbamacska chili fajta tagjai lesznek. Ha kicsit megnőnek szervezhetek chili felismerő versenyt.

Szóval áztatás, meleg és palántanevelő föld a tanulság jövőre. És a jó minőségű megbízható forrásból származó, friss vetőmag.

Hétvégén lesz egy kis cserepezési feladat. Szét kell ültetnem ezeket a chili erdőket. 5 db édes Pepperoni és 4 db Moruga már szét van ültetve és várja a gazdáját.

A bejegyzés trackback címe:

https://nagamorich.blog.hu/api/trackback/id/tr785902430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása