Stratis chili barátok

Stratis chili barátok

Tabasco készítése házilag

2014. október 04. - Chillcelona

Mivel sokkal több termés lett az idén, mint amit ép ésszel meg lehet enni, ezért a felesleg egy részét szétosztom barátaimnak, míg a maradékot odateszem szárítani és az idén első alkalommal feldolgozom valamilyen formában. Eddig az alábbiakat sikerült elkészíteni:

- Tabasco (ez még hónapokig eltart, ameddig kész lesz)

- Bolgár csípős paprika krém

- Habanero chocolate szósz

- Chilis almás dzsem

- Santaka Hot Asian chiliből és sült kápiából készült krém

- Santaka Hot Asian egészben savanyúságként

+ a szokásos csípős-hagymás savanyúságot

Még mindig van feldolgozni való chilim, és arról nem is beszélve, hogy még mindig érnek a kertben, ezért valamit ki kell még találjak.

Most a Tabasco készítési kísérletemet mutatom be. Pista kollégám ötlete nyomán határoztam el, hogy készítek Tabasco szószt. Már nem emlékszem az ő receptjére, de annak az volt a lényege, hogy a darált chilit érlelni, erjeszteni kellett. Néhány hét érlelés után szűrte, passzírozta és állította be az ízét ecettel. A kóstoló alapján elég jól sikerült így első kísérletnek.

Mivel a receptjét elfelejtettem mire hazaértem, ezért elkezdtem keresni a neten egy jó Tabasco receptet. Sikerült találnom néhány egyszerűnek tűnő receptet itt. Végül a leírásban elsőként bemutatott "eredeti McIlhenny módszer" szerint kezdtem el készíteni.

Aki esetleg nem tudja, az "eredeti" Tabasco szószt a hasonló nevű chiliből készítik egyetlen helyen a világon, éspedig Louisana államban lévő Avery Island-ben a McIlhenny Company, amelyik ugyanazon a helyen működik ma is, ahol 1868-ban elkezdte. Ami meglepett, hogy a darált chilit három évig érlelik tölgyfa hordókban. A klasszikus piros Tabasco mellett készül még másik hat változat is, más-más chili fajtára épülve.

Az én kísérletem végül a következőképpen néz ki. Mivel nem volt Tabascom, ezért szegény ember azzal főz, ami van. A Főisklás és Cayenne Long Slim fajtákból daráltam egy jó adagot és tömtem meg egy nyolc decis üveget.

DSC_8218.JPG

A tetejére vastagon sót tettem. Ekkor olvastam el még egyszer a receptet és láttam, hogy elfelejtettem sóban megforgatni. De arra számítottam, hogy a sós lé majd úgyis átjárja. Ez volt szeptember 23-án.

DSC_8220.JPG

Pár nap után levet eresztett és kissé talán erjedni is elkezdett. Mivel nagyon tele volt, ezért elkezdett kifutni. Emiatt az egészet kiborítottam, a tetején lévő sóval összekevertem és egy nagyobb, 1,2 literes üvegbe tettem. A tetejét újra vastag réteg sóval borítottam be, és eltettem a konyha sarkába tovább érlelődni.

Azóta nincs nagy mozgás. A tetején a só átnedvesedett, de forrást nem látok. Nem tudom nincs-e már túl sok só benne, és ugye a só tartósít. Lehet, hogy nem is forr fel többet? Az a tervem, hogy hagyom még karácsonyig, és akkor is lehet csak egy részét veszem ki, a többit hagyom tovább érleni.

DSC_8221.JPG

Türelem, talán Tabasco-t terem.

A bejegyzés trackback címe:

https://nagamorich.blog.hu/api/trackback/id/tr116758479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GaBko · http://gabkochili.blog.hu 2014.10.07. 15:27:51

Szia!
Az eredeti tabasco-t 2 évig érlelik hordóban, bár forrni nem nagyon forr akkor sem. A só pont azért van a tetején, hogy eleinte képződő gázokat szabadon hagyja távozni, majd végül úgy rákeményedik, hogy teljesen lezárja a hordót. 2 év után a már majdnem homogén trutymákot leszűrik és ecettel higítják megfelelő arányban. Az én szószom is hasonlóan készül, csak nem szarozok vvele 2 évig és sokkal brutálabb chilik felhasználásával.
Üdv:GaBko

fedorenko 2017.12.13. 23:20:32

Türelem, talán Tabasco-t terem........ Ez aztán a jó recept... Én is hozzájárulok. Egy üvegbe betettem kb 1/4 kg mosatlan erős paprikát, lecsuktam és várok hátha Tabasco lessz belőle. A végén (mint a fenti receptkászítő. Türelem, talán Tabasco-t terem)..... De lehet, hogy majd a közérten megveszem. (Imádom az ilyen recepteket, mint a fenti. Úgy hívják, hogy: Nesze semmi, fogdmeg jól...
süti beállítások módosítása