Stratis chili barátok

Stratis chili barátok

Chili palántázás 2.0

2016. február 29. - Chillcelona

Az idei évben új szintet léptem a chili palánták nevelésében. Csiráztatás céljából beszereztem egy fűthető propagátort, avagy csiráztatót, amely állandó hőmérsékletet tart.

A chili magok csírázásához meleg szükséges. Vannak egyes fajták, amelyek különösen igényesek arra, hogy a csírázáskor elég meleg van-e. Az optimális csírázási hőmérséklet fajtától függ, de általában 26-32 fok esetében már jó eredményekre lehet számítani. Az alacsonyabb hőmérséklet a kelési időt növeli, az e fölötti csökkenti, de mindkét esetben romlik a kelési arányt. Az általam választott csíráztatóhoz van egy termosztát is, amit most nem szereztem, mert így is kicsit túlzó befektetés lenne, gazdaságilag nehezen indokolható már ez is, de a hobbik mind ilyenek.

img_4937.JPG

 

Szaporító edénynek 30x30 mm-es szaporító tálcát használtam sima" palántázófölddel. Ez alkalommal a

szaporító edényeket fertőtlenítettem, kb. 5%-os Hypo oldatban lemostam őket. Újrafelhasznált edények esetén a fertőzési kockázatok csökkentésére alapos mosás, fertőtlenítés szükséges.

Az ültetés előtt a magokat két napig áztattam. Egy napig szerettem volna csak áztatni, de nem jött ki a lépés, ezért még egyet úsztak a vízben. Ültetéskor szembesültem, hogy kevés magot áztattam be, ezért a hiányzók as-is állapotban kerültek a földben. Érdekes lesz majd látni a kelési idő különbséget. A finn barátunk csak 8-9 magot tett egy tasakba, így nem nagy buli a magrendelés tőle.

Ültetni mindegyik lyukba csak egy-egy magot ültettem, bízva a kellően nagy kelési arányban. A kevésbé szerencsés fajták magjai "tömegszálláson" kötöttek ki, mert kifogytam a helyből és elég sok palántára lesz szükség. Tavaly 152 darab palántát neveltem, az idén előreláthatólag legalább ennyire lesz szükség, és ebben nincs benne a Laci barátom nevelte chilik.

A nagyobb palántázó olyan, mint amibe a 10-es muskátlikat árulják. Az ebben nevelt chiliket majd szétültetem, amikor 2-4 valódi levelük lesz. Arra kíváncsi vagyok, hogy a szaporítótálcában nevelkedő chiliket mikor kell majd szétültetnem. Elvileg 3-4 hétig még jól megférnek, de utána szűknek bizonyulhat a hely.

Laci barátom már két hete elültette az övéit, amelyek nagyrészt kikeltek. Nekem a február végi ültetés vált be, ez szokott optimális lenni, mivel 8-10 hét kell a palántáknak. Ez azt jelenti, hogy nekem április végén, május elején lesz kész palántám. Ilyenkor már nagyobb palántanevelő edényekben vannak, és a 100+ darab palánta menedzselése elég problémás tud lenni.

img_4938.JPG

Tehát röviden:

  • Ültetés időpontja: 8-10 héttel a tervezett kiültetés előtt,
  • Magokat egy napra beáztatva gyorsítjuk a kelést,
  • Csíráztató edény/szaporító tálca fertőtlenítése,
  • Palántázóföld (a kiválasztást a végletekig lehet bonyolítani a gyártó, a közeg (föld, tőzeg, kőzetgyapot!), a PH, a tápanyagtartalom, stb. tekintetében)
  • A drága, kevés magot mindig egyenként ültetem, amiből sok van abból szoktam egy edénybe több magot is ültetni, amit aztán tűzdelni kell.
  • A csírázás idejére meleget biztosítani (Fűtő szőnyeg, fűthető csíráztató/propagátor vagy radiátor/konvektor teteje)

Ha kikeltek, akkor kell majd a világítással foglalkozni, ámbár Laci esküszik, hogy vannak fajták, amelyeknek már a csírázáshoz is sok fény kell. Ezt onnan vezette le, hogy ezek a fajták csak akkor keltek ki, amikor már több volt a napsütés, márciusban.

Legközelebb remélem beszámolhatok a palánták fényigényéről és megvilágításáról. Addig is jó ültetést, március közepéig nem (nagyon) késő.

A bejegyzés trackback címe:

https://nagamorich.blog.hu/api/trackback/id/tr1008430050

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ll 2017.01.23. 17:37:10

Én úgy csinálom, hogy fajtánként egy 10-12-es cserepet ( na jó edényt) félig megtöltök földdel. Erre mennek a magok, vékony réteg földdel takarva majd fólia zacsi rájuk. Kelés után a zacsin nyílást vágok a szellőzés végett. Amikor indulnak az első rendes levelek, kettesével átpalántázom ( pikírozom) egy min 2 dl-es pohárba.A növényt a levelekig süllyesztem. Így a szár tövén lévő gyökérszemölcsök is gyökeret fejlesztenek. Ebben az edényben maradnak kiültetésig.
süti beállítások módosítása